1.Използвайте времето на напълно непознатия така, че той или
тя да няма чувството, че това време е загубено.
2. Дай на читателя поне един герой, на когото да
симпатизира.
3. Всеки герой трябва да иска нещо, пък били то и само чаша
вода.
4. Всяко изречение трябва да прави едно от две неща- да
разкрива характер или да разкрива действието.
5. Започвай колкото е възможно по-близо до края.
6. Бъди садист. Независимо колко мили и невинни са главните
герои, прави така, че да им се случват ужасни неща- за да може читателят да
види от какво са направени.
7. Пиши така, че да доставиш удоволствие само на един
човек. Ако отвориш прозореца и започнеш да ухажваш света, така да се каже,
разказът ти ще се разболее от пневмония.
8. Дай на читателя колкото е възможно повече информация,
колкото е възможно по-рано. По дяволите напрежението. Читателят трябва толкова
добре да разбира какво става, къде и защо, че
да може да довърши разказа сам, дори и хлебарки да изядат последните
няколко страници.
Най- великата американска авторка на къси разкази от моето
поколение беше Фланъри О’Конър (1925-1964). Тя напушаваше практически всичките
ми правила, освен първото. Великите писатели често правят така.
Относно правило седем:
Покойният американски психиатър Едмънд Бърглър, който твърдеше, че е
лекувал повече професионални писатели всеки друг, пише в книгата си „ Писателят
и психоанализата”, че повечето писатели , с които е имал работа, са писали, за
да доставят удоволствие само на един човек, когото са познавали много добре,
макар и да не си дават сметка, че го правят. Не било трик на писателския занаят.
Било нещо просто естествено човешко, независимо дали от това написаното става
по-добро или не.
Това, което студентите искаха и получиха, това, което сега
получават техните деца е „ евтин” начин да изрзят това, което е в тях, да видят
черно на бяло кои са те и какво би могло да стане от тях. Пиша „ евтин” в
курсив , защото за да направиш филм или телевизионно предаване , трябват един
тон пари. Да не говорим, че ако опиташ да направиш подобно нещо, ще си имаш
работа с най-голямата измет.
В много университетски комплекси има малки вестници, които
излизат ежеседмично или ежемесечно и публикуват къси разкази, без да могат да платят
за тях. Какво от това, по дяволите? Практикуването на някое изкуство не е начин
за печелене на пари. Това е начин да накараш душата ти да порасте.
Bon voyage.
Как да не го обича човек! ;)
Няма коментари:
Публикуване на коментар